VR-teknologi har tatt verden med storm, og det etableres stadig nye startups som benytter VR i satsningen sin. På verdensbasis er det mange bedrifter som satser innen VR, men det er også en rekke norske bedrifter som nå retter øynene mot den moderne teknologien.
Her ser vi nærmere på noen startups og bedrifter som benytter seg av eller satser på VR-teknologi, både i Norge og resten av verden.
Først og fremst; Hva er en startup-bedrift?
En startup-bedrift – eller oppstartsbedrift om du vil – er et foretak med en skalerbar forretningsmodell som typisk er etablert av én eller flere gründere. Grunnleggerne har som regel en løsning på et problem, og bedriften starter gjerne i det små.
Oppstartsfasen kan vare i flere år, og bedriften gjennomgår kanskje mye usikkerhet de første årene. Etter hvert kan selskapet imidlertid oppleve å oppnå både suksess og påvirkningskraft.
En startup innenfor VR, er med andre ord en relativt ung bedrift som har valgt å jobbe med VR som løsningen på ett eller flere problemer.
Norske bedrifter og startups som satser på VR
Selv om VR er relativt nytt på markedet, har det for lengst rukket å bli populært – både blant forbrukere og bedrifter. Derfor ligger alt til rette for bedrifter som ønsker å satse på nettopp VR-teknologi.
Her er et knippe norske bedrifter som har fått øynene opp for virtuell virkelighet:
GSG
GSG er et norsk selskap, og en leverandør av rørsystemer til bedrifter som driver innenfor oppdrettsnæringen. Selskapet slet med å ta opp konkurransen med tilsvarende (og større) bedrifter i samme bransje, og fikk da en idé om å bruke VR-teknologi.
Ved å kombinere VR- og 3D-basert teknologi, har GSG visjoner om å bli best i bransjen – eller i hvert fall i nord. Gjennom VR kan GSG oppsøke og utforske kundens lokaler gjennom VR-briller fra eget kontor.
The Future Group ASA
Selskapet The Future Group ASA ble etablert i 2013 og holder til i Oslo, og står blant annet bak IMR (Interactive Mixed Reality). Teknologien kombinerer interaktive opplevelser på mobile enheter med fotorealistisk virkelighet rettet mot TV og film.
IMR åpner blant annet mange spennende muligheter innenfor sport, gaming, e-sport, TV-sendinger, kampanjer og lignende.
Holovation
Selskapet Holovation holder til i Stavanger, og satser fullt og helt på utvikling av VR- og AR-teknologi. Firmaets mål er å engasjere brukerne til kundene sine på nye og spennende måter ved hjelp av VR.
Det blir spennende å følge Holovation i årene som kommer, og vi tror selskapet vil bli et kjent navn i VR-miljøet innen noen år.
Glitch Studios
Et annet norsk selskap som har valgt å satse på VR, er Glitch Studios. Dette selskapet er et vaskeekte VR- og AR-produksjonsstudio, og har avdelinger i både Oslo, London og Istanbul.
Selskapet bidrar til å utvikle ny og spennende teknologi, og jobber med både branding, markedsstrategier, videoproduksjon og grafisk design. Det er imidlertid VR og AR som er firmaets største fokusområde.
Fornix
Trønderbedriften Fornix ble etablert i 2020 i Trondheim, og har spesialisert seg på terapiløsninger for personer som lider av psykisk sykdom. Ved hjelp av AR, VR og smart programvare, kan selskapet blant annet bistå med behandling av angst.
Fornix har blant annet erfaring med behandling av sosial angst, der VR har vist seg å være et effektivt hjelpemiddel. Gjennom VR kan nemlig pasienten gis eksponeringsterapi under trygge og realistiske rammer.
Luksusmegleren
VR kan også være aktuelt innenfor eiendomsbransjen! Ved hjelp av VR kan eiendomsmeglere blant annet presentere eiendommer på en realistisk og oversiktlig måte – selv om kunden befinner seg et helt annet sted.
Luksusmegleren ble etablert i 2016, og selger eiendommer i Marbella ved hjelp av nettopp VR-teknologi.
SignLab AS
Oslo-selskapet SignLab AS tilrettelegger for at hørselshemmede personer og samfunn skal kunne kommunisere med hverandre på en smart og effektiv måte. Dette gjøres blant annet gjennom bruk av Augmented Reality, altså AR.
Startups innen VR i resten av verden
VR er som nevnt «big business» i stort sett hele verden, og det finnes derfor mange spennende selskaper også utenfor våre landegrenser. Her er noen av firmaene du bør ha øynene åpne for:
VRChat
Selskapet VRChat ble etablert i 2014, og holder til i San Fransisco, California, USA. VRChat er i kraftig vekst, og tilbyr en sosial plattform der VR-brukere kan interagere og sosialisere med hverandre.
Plattformen tilbyr brukerne et vredt spenn av avatarer og miljøer som kan skreddersys etter eget ønske og humør. Det betyr at man som bruker kan skape helt unike VR-opplevelser sammen med andre.
Holoride
Det tyske selskapet Holoride har ved hjelp av VR-teknologi utviklet et nokså annerledes og spennende konsept. Her kan man kombinere VR-teknologi med navigeringsdata fra en bil man sitter i (i fart), og få en opplevelse som er både fysisk og visuell.
Siden brukeren sitter i en bil som beveger seg, vil han/hun også unngå bilsyke – siden det som sees og føles samsvarer med hverandre. Holoride er et spennende alternativ til å lese en bok eller å se på en film mens man er på bilferie! Kanskje noe for barna?
Labster
Danske Labster har utviklet en VR-plattform for engasjerende og spennende undervisningsmuligheter. Plattformen deres gir tilgang på et bredt spenn av virtuelle laboratorier, slik at studentene kan utføre eksperimenter på en interaktiv og trygg måte.
Ved hjelp av Labster kan studenter få undervisningen de trenger selv fra avstand, noe som åpner mange dører. Kanskje det ikke vil være et like stort behov for fysiske laboratorielokaler i undervisningsøyemed i fremtiden?
Er det trygt å satse på VR?
Ikke alle startup-bedrifter lykkes med satsingen sin, og dette gjelder også dem som satser på VR. Samtidig har VR blitt svært populært og anerkjent de siste årene, noe som betyr at bedriftene har gode muligheter for å lykkes.
Dersom du selv går med en spennende forretningsidé som involverer VR eller AR, kan idéen kanskje være verdt å satse på. La deg gjerne inspirere av andre startups, og lær litt av andres erfaringer. Er idéen din god nok, kan det kanskje bli en ny, norsk VR-suksess!
Kan VR brukes i alle bransjer?
VR kan brukes til så mangt, og vil sånn sett kunne komme til nytte i så godt som alle bransjer. Noen bruker VR som et hjelpemiddel, mens andre jobber fullt og helt med utvikling av ny VR-teknologi.
Den kanskje største fordelen med VR, er at teknologien gjør det mulig å få en realistisk opplevelse av noe – fra nær sagt hvor som helst. Dette lar bedrifter og forbrukere spare både tid og penger, siden gjøremål kan utføres der de er.
Om VR ikke kan brukes i alle bransjer, er det i hvert fall sannsynlig at mange kan dra nytte av teknologien – både nå og i fremtiden.
Vi følger med på norske startups innenfor VR
Vi har nå sett på noen av bedriftene som har satset på VR. De neste årene vil det sannsynligvis dukke opp enda flere nye og spennende startups som ønsker å jobbe med VR-teknologi.
Ettersom teknologien er i stadig utvikling, vil det også komme stadig flere muligheter.
Som du kanskje forstår, kan VR åpne for nye muligheter både i forbindelse med undervisning, kommunikasjon, underholdning og i andre situasjoner. Vi følger spent med, og gleder oss til å se hva norske gründere presenterer i årene som kommer!