Siste nytt om VR – VRGuiden.no

VRGUIDEN.NO-png

Satser Facebook fortsatt på VR?

Satser Facebook fortsatt på VR?

I 2014 satset Facebook stort på VR i form av at de brukte flere millioner kroner på å kjøpe opp VR-selskapet Oculus. På dette tidspunktet ble det omtalt som en investering som ville betale seg på lang sikt.

Nesten 10 år senere lurer vi på om VR fortsatt er et stort satsingsområde for Facebook? Det skal vi se litt nærmere på i denne artikkelen!

Bakgrunnen for Facebooks satsing

Det hele startet med nyheten om at Facebook jobbet med augmented reality, eller utvidet virkelighet som det også heter på norsk. Dette ble bekreftet av Facebook-sjef Mark Zuckerberg på Vanity Fair Establishment Summit i San Francisco.

På denne konferansen fortalte Mark Zuckerberg om hvordan han på dette tidspunktet stilte seg til utvidet virkelighet. Han omtalte det blant annet som et verktøy som kunne benyttes til å bringe folk sammen gjennom at de fikk muligheten til å ta del i viktige hendelser selv om de ikke nødvendigvis hadde muligheten til å være til stedet i øyeblikket.

Men augmented reality (AR) er naturligvis noe litt annet enn virtual reality (VR), eller virtuell virkelighet som det heter på norsk. Men samtidig som Mark Zuckerberg benyttet taletiden sin på Vanity Fair Establishment Summit-konferansen i 2015 til å snakke om augmented reality ble også bedriftens syn på virtual reality (VR) også nevnt.

På dette tidspunktet sa Mark Zuckerberg at satsingen på virtuell virkelighet (VR) lå litt nærmere i tid enn satsningen på augmented reality (AR), noe som er i tråd med nyheten om at Facebook hadde kjøpt opp VR-selskapet Oculus som kom ikke lenge etterpå. Oculus er et selskap som har spesialisert seg på VR-briller og VR utstyr.

Støtte fra Oculus-sjefsforsker

Mark Zuckerberg snakket varmt om augmented reality på Vanity Fair Establishment Summit, og fikk i ettertid støtte av Oculus-sjefsforsker Michael Abrash. På dette tidspunktet var han sjefsforsker i VR-selskapet som Facebook nettopp hadde kjøpt opp.

Michael Abrash stilte seg bak Mark Zuckerbergs tanker om augmented reality og virtual reality. Men han understreket årsaken til at bransjen var mer positivt innstilte ovenfor virtual reality enn augmented reality, og det var fordi teknologien som virtual virkelighet bygger på hadde modnet i lang tid. På det tidspunktet var det testet ut, folk visste at det fungerte etter hensikt og derfor var skepsisen ikke like stor.

Før oppkjøpet hadde Oculus hovedsakelig fokusert på produksjon av VR-utstyrt ment for spilling, men Mark Zuckerberg forsvarte oppkjøpet med å si at han tenker at spilling bare var begynnelsen i forbindelse med bruk av VR-teknologi. Og nesten 10 år senere vet vi jo at han hadde helt rett.

Hva betyr VR for Facebook?

Facebook-sjef Mark Zuckerberg omtalte oppkjøpet av VR-selskapet Oculus som en investering som ville betale seg på lang sikt. Men hvorfor ordla han seg på denne måten?

Hva som var tanken bak dette oppkjøpet kunne Mark Zuckerberg selvsagt gi uttrykk for. Facebook-sjefen sammenlignet den gangen bruk av virtuell virkelighet (VR) med teleportering. Zuckerberg mente altså at VR er en form for teleportering.

Hovedmålet med å gjøre VR-teknologi til en del av Facebook-universet var å gjøre det sosiale nettverket enda mer altoppslukende. Derfor var oppkjøpet av Oculus et viktig trekk for Mark Zuckerberg og resten av Facebook-bedriften, siden Oculus produserer VR-utstyr som vil hjelpe dem å oppnå dette målet.

Mark Zuckerberg og Facebook ønsket rett og slett å forvandle Facebook til et virtuelt univers i seg selv.

Facebook bytter navn

Siden Facebook kjøpte opp Oculus i 2014 har det gått nesten 10 år. Det fører selvsagt til veldig mange spørsmål, for eksempel rundt hvor vidt Facebook fortsatt satser på VR-teknologi? Men det er en viktig ting vi er nødt til å adressere først, og det er Facebook sitt navnebytte.

I 2021 kom nemlig nyheten om at Facebook bytter navn, og i løpet av en liten uke var navnebyttet et faktum. Navnet på det sosiale nettverket skulle ikke røres – det skulle bli hetende Facebook, men selve selskapet skulle få et splitter nytt navn. Facebooks nye navn var Meta.

Men hvorfor valgte de å kalle seg akkurat Meta? Mark Zuckerberg hadde selvsagt et godt svar på dette spørsmålet også, og årsaken til navnebyttet var rett og slett at produktet Facebook ikke lenger var representativt for alt selskapet Facebook leverte.

Siden begynnelsen i 2007 har Facebook kjøpt opp en rekke andre sosiale nettverk, for eksempel Instagram og WhatsApp. I tillegg satset de stort på hardware og virtuell virkelighet etter oppkjøpet av Oculus-merkevaren i 2014. I forbindelse med dette har det vært mye snakk om «metaverset» i forbindelse med Mark Zuckerbergs selskap, derfor var det ikke en veldig stor overraskelse at Facebook byttet navn til Meta.

Hva er Facebooks plan med metaverset?

Men hva mener egentlig Facebook med Meta og alt snakket om «metaverset»? Alle oppkjøpene og investeringene som Mark Zuckerberg og selskapet hans har gjort i sin fartstid har blitt omtalt som «metaverset» til Mark Zuckerberg.

Mark Zuckerberg og det som tidligere var kjent som Facebook ønsker å skape et metavers hvor brukerne får muligheten til å samhandle med hverandre på ulike måter. Ikke bare ved hjelp av tekst og bilder, som Facebook var helt i begynnelsen, men også ved bruk av VR-teknologi.

Det er imidlertid flere som vil ta til motmæle om at navnebyttet fra Facebook til Meta handler om mye annet. Som kjent så har Mark Zuckerberg og Facebook-selskapet en rekke skandaler bak seg, og mange vil nok si at navnebyttet kommer som et resultat av dette. At navnebyttet rett og slett er en avledningsmanøver.

Satser Facebook fortsatt på VR?

I lys av dette som vi har sett på i denne artikkelen, så skal vi forsøke å svare på spørsmålet som vi også stilte innledningsvis. Satser Facebook fortsatt på VR?

Svaret på dette spørsmålet er rett og slett ja. På lang sikt førte denne satsingen til at Facebook-selskapet tok et nokså vågalt navn og byttet navn til Meta – et navn som Mark Zuckerberg og teamet hans mente var mer passende for selskapets fremtidsplaner.

Til tross for at det er flere som var skeptiske til navnebyttet, så tenker vi at navnebyttet er godt begrunnet i hvordan Mark Zuckerberg og Meta opererer i praksis. Navnebyttet viser også at Facebook fortsatt satser på VR!

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

Don’t Stop Here

More To Explore